Wednesday, October 19, 2011

"Tunggu la nanti........"

Posted by ronramka

Tibe-tibe pulak aku rase macam nak marah pagi nih sebab teringat kepade satu bende yang agak palat. Bende nih senantiase berlaku kepade hamba-hamba Allah yang baru jek dikurniakan cahaya mata, contohnye haku. Orang-orang yang aku betul-betul kencing keluar (pissed off) nih adalah kepada golongan-golongan yang baru ade sorang due anak tapi lagaknye macam ade 63 orang anak.

Contoh bende-bende yang derang buat : Datang seorang secare tibe-tibe, tesengeh sengeh cam kerang tak cukup sifat, aku berharap dapat lah hamper Anakku ker, Pureen ker, Pampers Momy Poko barang se-empat belas peket ker, rupe-rupenye tidak. "Baby ko sihat?". Steady je la aku jawab, "Sehat Alhamdulillah" tanpa menambah ape ape lagi citer. Dengan tak semena mena dan agak rase nak bagi lutut kat dahi orang tersebut die cakap, "Tunggu la nanti bile anak ko demam ke, selseme ke, perot kembung ke, baru ko tau camne rase". tak habes ngan tuh, die tambah plak lauk sotong masak itam, "Tunggu la nanti ko biler anak ko da pandai jalan, baru ko tau penat..bla bla bla bla bla bla bla bla...Tunggu la nanti, tunggu la nanti". For God sake!!!!!!!! mak aku pon tak cakap macam tu la woiiii. Mak aku tenang jer nasihat. Dah lah datang salam pon tak bagi, kan lagi elok wish anak aku sihat-sihat selalu ke, moga mendapat rezeki lebih ke, kan ke elok.

Wahai orang orang yang sebegini, aku tau niat korang konon nak bagi "semangat" dan "nasehat" tapi aku tak memerlukan statement "Tunggu la nanti.." nih sebab lu orang nyer anak ko jage sendiri, aku nyer anak pandai la aku rase sendiri, tak payah nak cerite, kalau panjang umur aku aku akan rase semua benda "Tunggu la nanti.." tuh. Hek eleeeee. Sekali lagi rase nak bagi lutut kat ubun-ubun die.

Lagi satu aku pasan, kaum-kaum ibu terutama yang baru dapat anak dan kepada yang ada beberapa platun anak. Kenapelah bile korang berkumpul mesti ade sesi nak membangga-bangga cerite pasal anak? Kekadang sesama sendiri dah macam bergaduh aku tengok. Bersambung-sambung cerita,

contohnye : "Enon, anak aku semalam dah pandai panggil aku ko tauuuuuuu", Enon sambut, "Uiiiiiiiii, anak aku pon sameeeeeeeeee tapi die tak panggil aku, die panggil abah dieeee, n aku ko nak tau die dah pandai nak berdiriiiiiiiii!!!" sesi bercerite nih akan bersambung-sambung kalau ade 4 orang kat situ derang akan bergilir-gilir cerita pasal anak-anak derang macam main kotak beracun sampailaaa masing-masing rase haus. Aku kalau perasan situasi macam nih dah nak berputik, aku melangkah jauh dari zon larangan nih. Sebab sangat menjengkelkan.

Sempat jugak aku berpesan pade Lieya, kalau ade orang ajak sembang atau tanye ala-ala cenggitu, aku suruh Lieya jawab camni, "UIHHHHHHHHH, ANAK AKU DAH PANDAI BAWAK KETE, AKU NGAN LAKI AKU PI KIJE NIH ANAK AKU TU YANG ANTO" pehtu aku suruh Lieya dengan muke selambe beredar dari tempat perbualan tersebut. Lieya kate nanti die akan buat tapi kalau die kencing aku, memang basahla aku.

0 comments: